Allt fler aktörer gör entré på elbilsmarknaden. Nu i dagarna dök det dock upp en riktig utstickare bland de kända märkena – vi pratar om den ryska vapentillverkaren Kalasjnikov. Företaget presenterade nämligen en egen batteridriven bil på en militärmässa utanför Moskva.
Det råder stor efterfrågan på elbilar världen över. Tesla som är en av de största elbilstillverkarna har produktion på högvarv, och är du intresserad av att köpa en får du räkna med att behöva vänta flera månader tills att bilen står på din parkering. Konkurrensen är hård och biltillverkarna gör allt för att ses som ledande på marknaden.
Vapen, mode och elbilar
Kalasjnikov är knappast något man förknippar med en smartare planet, med strävan efter ett bättre klimat att bo i. Snarare får nog de flesta upp bilden av vapen, krig och elände om man nämner namnet. I Ny Teknik kan man läsa att Kalasjnikov dock verkar tänka i nya banor och nu vill börja konkurrera mot Tesla i elbilar. Detta är även något som Göteborgsposten bekräftar i en artikel om samma ämne. Kalasjnikov har tidigare försökt sig på att ge sig in på andra marknader än just vapen, bland annat har de varit inne en sväng i modebranschen. Elbilen som Kalasjnikov presenterar har namnet CV-1 och påminner väldigt mycket om klassiska ryska och gamla sovjetiska bilar, exempelvis Lada. Företaget hoppas kunna konkurrera med Tesla, trots att den effektiva längden man kan färdas är mindre än motsvarande modeller vi har här i väst.
Huruvida Kalasjnikovs elbil blir succé eller inte lär vi få se med tiden, men de är öppna med att de konkurrera med Tesla. Förhoppningen är även att de ska lyckas hålla jämna steg med dem. Vad elbilen CV-1 kommer att kosta framgår inte, men en modern nytillverkad elbil brukar sällan vara en billig historia.
Ökat tryck på elbilsmarknaden
Alla vill ha en elbil. Utvecklingen har gått långt framåt och att bilen går på elektricitet istället för bensin eller diesel är inte längre något bekymmer. Med längre räckvidd och starkare motorer är elbilarna i klass med sina föregångare. Att regeringen nyligen införde det nya bonus malus-systemet har också haft en påverkan på marknaden. Bonus malus innebär i det här fallet att om du köper en bil som är miljöanpassat och har låga koldioxidutsläpp kan du få en bonus på upp till 60 000 kronor. Om du däremot skulle köpa en nyproducerad bil som drivs på bensin eller diesel får du en förhöjd fordonsskatt de första tre åren. Syftet med att införa bonus malus är att öka andelen miljöanpassade fordon i Sverige. Målet är att i framtiden har en helt fossilfri fordonsflotta. Ett mål att se framemot, men det är långt kvar tills att vi är där.
Förhoppningsvis har folk tålamodet att se förbi de långa väntetiderna istället för att köpa en bil som drivs på fossilt bränsle. Man spar både pengar och släpper ut mindre mängder koldioxid – och det är värt den extra väntan som man måste stå ut med innan man får bilen levererad.